There was an error in this gadget
Visit My Awesome Photo's Galleries Other World's, Click Here to see!

Search This Blog

Loading...

Friday, March 25, 2011

Mengenal Alat-alat Pancing

Jenis-jenis ‘Swivel’

a. Barrel swivel
Ini adalah jenis yang paling popular digunakan oleh para pemancing. Terdapat 2 (dua) jenis bagi swivel jenis ini iaitu dari jenis lurus (“straight”) dan dari jenis “twisted eye”. Swivel jenis ini boleh didapati dalam warna kilauan (Chrome), loyang (brass) atau hitam. Jenis ini adalah murah, walau bagaimana pun ianya tidak begitu sesuai sekiranya digunakan untuk menunda (trolling) atau untuk bertarung dengan ikan yang berat dan besar. Ini disebabkan ianya mungkin lurus dipenjilidan (binding) disebabkan tekanan .
Barrel Swivel amat bersesuaian untuk kegunaan memancing dasar, “bottom” atau pun “casting” untuk ikan yang sederhana besarnya.

b. Ball bearing swivel View full article »

Jenis-Jenis Snap


1. Safety “Snap”
Jenis ini adalah yang paling popular sekali digunakan oleh para pemancing.
Jenis ini sesuai digunakan di kawasaan air tawar dan di tepi pantai. Ianya amat digemari oleh para pemancing yang suka memancing ikan haruan. Ini adalah kerana pin nya yang lurus dan senang untuk mencucuk mulut katak. Walaubagaimanapun jenis ini tidak mempunyai sifat mengunci kerana pinnya hanya disendat pada longkang pengunci. Jenis ini adalah yang paling lemah sekali berbanding dengan jenis yang lain. Ianya tidak sesuai untuk ikan besar yang ganas.


2. Interlock “Snap” View full article »

Snap


Satu lagi alat yang agak penting semasa memancing adalah “Snap” dimana ianya digunakan sebagai perantaraan diantara tali perambut dengan tali utama, tali utama dengan umpan tiruan atau hanya sebagai tali keselamatan yang digunakan untuk mengikat joran kepada bot supaya joran tidak ditarik masuk kedalam air.
Terdapat berbagai jenis “Snap” di pasaran dan begitu juga “Swivel”. Kedua – dua ini ada dijual berasingan atau dijual sebagai satu yang dipanggil “Snap Swivel”. Mari kita cuba memahami apakah tujuan dan keggunaan alat-alat ini.

“Snap”
“Snap” berfungsi sebagai satu penyambung diantara tali utama dengan “Lure”atau umpan tiruan. Ianya disambung dari tali utama dengan ikatan (knot) kepada cincin(split ring) atau lengkoran besi yang terdapat pada “lure”. (“line – tie loop of the lure”).

Jenis-jenis Pelampung


Pelampung pancingan adalah salah satu perangkat memancing yang berguna untuk membuat umpan pancing tidak tenggelam jauh ke bawah dasar air. Pelampung jenis ini banyak beragam, kendati beragam pelampung secara garis besar dapat dikelompokkan menjadi dua.
Jenis pelampung pancingan
1. Pelampung pada permukaan air yang tenang
2. Pelampung pada permukaan air yang berarus atau mengalir View full article »

source : http://variesta.wordpress.com/category/mancing-mania/mengenal-alat-pancing/

No comments:

Post a Comment

Blog Archive